Verzamelwoede (4): Le Capitole

Mijn vader verzamelde alles wat zoal in de tweede helft van de 20e eeuw te verzamelen was. Suikerzakjes, speldjes en postzegels: noem het maar op en hij had er een kleine verzameling van. Deze week aandacht voor een van zijn Märklin treinen: Le Capitole.

capitole01

Het was zeker niet de mooiste wagon uit zijn collectie, maar misschien wel de meest waardevolle: de Märklin 4075. Een rijtuig van de Franse spoorwegen (SNCF), met de naam Le Capitole. Genoemd naar het gelijknamige stadhuis van Toulouse. De treinen met de naam Le Capitole reden namelijk vanaf 1960 tussen Toulouse en Parijs. Het was de eerste Franse passagierstrein die snelheden boven de 200 km/u kon bereiken.

In de jaren zeventig nam het aantal passagiers van de trein af. Mensen kozen er steeds vaker voor om met de auto of het vliegtuig tussen Toulouse en Parijs te reizen. De rijtuigen zijn rond 1970 door modernere en luxere exemplaren vervangen. Wel werden ze nog soms als extra wagons ingezet. In 1976 verdwenen ze definitief van het spoor

Althans, in de echte wereld. Want her en der rijden er nog wel door Märklin op schaal gebouwde modellen rond. Deze zijn in 1968 vervaardigd door de Duitse modeltreinfabrikant. Niet van kunststof zoals nu gebruikelijk is, maar nog van metaal. Vanwege het materiaal en de beperkte oplage zijn het nu gewilde rijtuigen voor verzamelaars. Die betalen gerust tientallen euro’s voor één wagon. En ja, ook het exemplaar van mijn vader is inmiddels verkocht. Gelukkig hebben we de foto’s nog…

capitole03

capitole02

capitole04